Kannustetaan lukemaan

Kirjailija Päivi Tuulikki Koskela

Lukeminen on hyväksi lapsille: se kehittää sanavarastoa ja empatian kykyä, parantaa keskittymiskykyä ja isompien kokonaisuuksien hahmottamista. Kaikesta tästä on hyötyä myös myöhemmin opiskellessa ja ammatissa. Mutta miten kannustaa lasta lukemaan?

Opettaja voi tehdä paljon innostaakseen lapsia lukemaan, mutta tärkeintä on malli, jonka lapset saavat kotona. Jos aikuiset kotona selaavat kännyköitään (vaikka lukisivatkin sieltä e-kirjaa) tai istuvat television ääressä, ei lapsi saa mallia kirjojen lukemisesta, siitä että rauhoitutaan kirja kädessä ja keskitytään lukemiseen.

Kun olin pieni, näin jatkuvasti vanhempani istuvan jossakin kirja kädessään. Kävimme yhdessä kirjastossa. Äiti ja isä lukivat minulle, ja kun opin itse lukemaan, ahmin kirjoja. Puhuimme kotona kirjoista, ja siitä mitä kukin on sillä hetkellä lukemassa. Meillä oli kirjahylly täynnä kirjoja. Saimme lahjaksi kirjoja. Minulle oli itsestäänselvää, että ihmiset lukivat. Yhtä itsestäänselvää kuin käveleminen, syöminen ja nukkuminen.

Luin paljon lapsena, luen edelleen aikuisena paljon… niin, ja kirjoitan kirjoja.

Kirjailija Päivi Tuulikki Koskela kirjakaupassa

Meillä kävi jokunen vuosi sitten kylässä perhe, jossa oli kaksi poikaa. Isompi osasi lukea, pienempi ei ihan oikein vielä. Pojat penkoivat ullakkoamme ja löysivät sieltä kassillisen Aku Ankan taskukirjoja. Annoimme molempien valita sieltä yhdet kirjat omiksi. Kohta isompi poika vetäytyi sohvalle lukemaan Aku Ankkaa. Pienempi istui viereen taskukirja edessään, katseli kuvia ja käänteli tärkeänä sivuja. Kuinka vahva onkaan esimerkin voima!

Vanhempien ei kannata jättää lukemista aina vasta siihen, kun lapset ovat jo nukkumassa. Silloin lapsi ei näe mallia, näe aikuista, joka lukee.

Kuva kirjasta Haltiatar Hajamieli

Kuva kirjasta Haltiatar Hajamieli (teksti Päivi Honkakoski, kuvitus Katja Saario)

On toki monia tapoja innostaa lasta lukemaan. Voi vaikka rakennella lapsen kanssa ”lukumajoja” peitoista ja tuoleista, ja lukea siellä taskulampun valossa. Tai mennä ”lukupiknikille” ulos eväiden ja kirjojen kanssa. Tärkeää on olla kiinnostunut lapsen lukemisesta. Vanhemmat voivat myös ostaa tai lainata lapsille erilaisia kirjoja, kysyä kirjastonhoitajilta vinkkejä, tutkia lehtien kirja-arvosteluja. Tuoda tarjolle uusia kirjoja, joista voi löytyä uusia suosikkeja. Aikuinen voi myös yhdessä lapsen kanssa osallistua erilaisiin lukuhaasteisiin, tai piirustella taulukoita / ratoja, joita saa täyttää aina kun on lukenut kirjan.

Lukutoukka

Muistan, kuinka ala-asteella saimme tehdä lukutoukkaa: opettaja antoi meille pallosia, jotka sai värittää ja johon kirjoitettiin aina ylös, kun sai jonkun kirjan loppuun. Väritin palloja innolla ja sainkin pitkän toukan kiemurtelemaan kotona seinälleni.

Piirustelin sellaisen toukan, voit ladata tästä tulostettavana PDF:fänä toukan alun, jossa on myös pää, ja tästä jatko-osan, jossa on vain lukutoukan vartalopalloja.

Lukemisen iloa kaikille!

Previous
Previous

Kuvien taikaa

Next
Next

10 vuotta kirjailijana